Autobandenmarkt

Winterbanden Zomerbanden All season banden allemaal

woensdag 27 juli 2011

Banden minder dan 3mm? Levensgevaarlijk!

Autobanden met minder dan 3mm profiel zijn levensgevaarlijk!!!

Doordat we in een 'economische' crisis zitten merken we dat de mensen minder geld beschikbaar hebben. Mensen moeten bezuinigen en letten op de kleintjes. Helaas is dit ook het geval in de bandenbranche. Steeds vaker constateren de garagisten en bandenbedrijven dat de consumenten langer doorrijden met hun auto. Met als gevolg dat het onderhoud wordt uitgesteld en dus ook het tijdstip van het vervangen van de autobanden. Met een korte steekproef bij de auto's hier geparkeerd.bevat bijna 85% van de auto's minimaal 1 band met minder dan 3mm profiel. 20% van de gecontroleerde auto's hier direct zou een boete van € 100.- kunnen ontvangen  voor een ondeugdelijke band. ( te weinig profiel)
Deze conclusie is schrikbarend!! Vooral wanneer je bedenkt dat het ook nog eens de vakantie periode is. Mensen gaan met het hele gezin in de auto inclusief bepakking kilometers lang rijden. De banden zijn dan het enigste contact met de weg en deze blijken dan niet in orde te zijn.

Hieronder vind u een recent bericht met enkele statistieken over de profieldiepte van banden met de daarbij behorende grip:
Op nat wegdek heeft een band met minder dan 3 millimeter profieldiepte al gevaarlijk weinig contact met de weg. Het wettelijk minimum voor personenwagens – en vanaf 2011 ook voor vrachtwagens – is 1,6 millimeter. De snelheid waarbij aquaplaning ontstaat, gaat van 83 kilometer per uur met een nieuwe zomerband met 8 millimeter naar slechts 67 kilometer per uur met een band met nog 4 millimeter profieldiepte.
—————————————————————————————————

Een band met 1,6 millimeter kan al gaan aquaplanen bij een gangetje van 57 kilometer per uur. Er zijn maar heel weinig automobilisten die weten wat er onder hun auto zit. Een veel gehoorde uitspraak is: “Als het maar zwart en rond is.” Toch is de band het enige contact tussen het voertuig en het wegdek. Daar mag je geen risico’s mee nemen. De garage die zijn klant adviseert om eerst met de Q7 plus caravan en gezin 1600 kilometer te gaan rijden en pas na de vakantie, bij thuiskomst, zijn versleten banden te laten wisselen, heeft het niet begrepen.
Deze ‘garagist’, en iedereen die in, voor of achter deze Q7-caravancombinatie heeft gereden, mag van geluk spreken dat er in de bergen van Zuid-Frankrijk geen vreselijk ongeluk gebeurd is tijdens één van vele zware onweersbuien die het gebied teisteren. Het is slechts één van de vele, angstaanjagende voorbeelden.


 Henrie van Tol van Eurotyre bandenspecialist De Egel in Hoorn schrikt zich regelmatig rot van de onwetendheid en laksheid die hij dagelijks tegenkomt: “Garages laten, gelukkig voor ons, veel werk liggen. Zo kwam er laatst een klant bij ons die bij zijn eigen garage te horen had gekregen dat zijn banden weliswaar versleten waren, maar dat hij pas na de vakantie terecht kon voor nieuwe banden. Deze klant was zo verstandig om bij ons te komen, maar een minder mondige automobilist was volgeladen met het hele gezin op versleten banden op vakantie gegaan. Met alle gevolgen van dien.
Ook bij branchevereniging VACO zijn ze zich al langer bewust van dit probleem: “Je moet er niet aan denken dat auto’s op versleten banden rijden wanneer straks de eerste echte herfstbuien vallen. 
Versleten banden hebben nauwelijks grip en een extreem lange remweg; levensgevaarlijk voor alle weggebruikers”, aldus Edwin Brinksma, branchemanager van VACO.
Een deel van de consumenten is door de economische situatie terughoudender geworden als het gaat om de aanschaf van nieuwe banden. Het wettelijke minimumprofiel voor personenwagenbanden ligt op 1,6 millimeter, maar branchevereniging VACO ijvert al jaren om uit oogpunt van verkeersveiligheid dit minimum te verhogen naar 3 millimeter voor zomerbanden en 4 millimeter voor winterbanden. “Helaas zien we een groeiend aantal automobilisten nu ook de laatste millimeters oprijden en zelfs daarna nog doorrijden. Levensgevaarlijk!”, aldus Brinksma.
Een bijkomend probleem is dat sinds 2008 de APK-frequentie is veranderd. Benzineauto’s hoeven pas na vier jaar APK-gekeurd te worden, daarna twee keer na twee jaar en pas daarna keert het oude schema van de jaarlijkse keuringen terug. Brinksma: “Steeds meer automobilisten rijden van APK naar APK en laten alleen nog onderhoud uitvoeren als ze daartoe door de APK worden gedwongen. Een deel van de consumenten beseft de noodzaak van regelmatige controle niet. Ze maken de denkfout dat men tot de volgende APK niet meer naar de banden hoeven om te kijken.
Niets is minder waar. Henrie van Tol van De Egel: “Van de honderd auto’s die wij binnenkrijgen zijn er achtennegentig niet goed uitgelijnd en dat leidt tot ongelijke slijtage. Mensen zouden het wiel eens moeten draaien, zodat ze ook zien hoe de band er aan de binnenkant uitziet. Je schrikt je dood als je ziet waar de mensen mee binnenkomen: tot op het canvas versleten! Het staal komt er doorheen.” Het is dus zaak om de banden van je klanten regelmatig te controleren en niet te wachten tot de APK, want dan kan het te laat zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten