Autobandenmarkt

Winterbanden Zomerbanden All season banden allemaal

vrijdag 26 februari 2010

Zomerbandentest 2010, 185/65/15


Resultaten test zomerbanden 2010

De bandenmaat 185/65 R 15 H wint weer aan betekenis. Naast oudere voertuigen uit de (grotere) middenklasse vinden we deze maat onder veel nieuwe auto’s uit de kleine middenklasse. In deze zomerbandentest maakt deze maat in zijn geheel een prima indruk. Van de 19 geteste banden krijgen 5 banden de hoogste beoordeling ‘zeer aan te raden’ en nog eens negen banden komen tot het oordeel ‘aan te raden’.

De groep ‘aan te raden’ banden wordt door twee als zuinige geafficheerde banden aangevoerd. De Michelin EnergySaver doet zijn naam weer alle eer aan met het laagste verbruik én de langste levensduur. Ook van de partij is de op rolweerstand geoptimaliseerde Linie Eco pia van Bridgestone. In tegenstelling tot de Michelin overtuigt de Bridgestone echter noch op verbruik, noch op slijtvastheid. Beide banden laten op een nat wegdek lichte tekortkomingen zien ten opzichte van het haalbare en gewenste niveau.

Bij de ‘beperkt aan te raden’ banden vinden we dit jaar ook een model van een gerenommeerd merk, de Goodyear DuraGrip. Duidelijk is dat de focus op slijtvastheid en verbruik bij deze band ten koste is gegaan van de prestaties op nat wegdek. Hier is geen goed compromis uit de bus gekomen want de tekortkomingen op nat zijn dusdanig dat de eindbeoordeling ver onder wat we gewend zijn van Goodyear uitkomt. Ook de producten van Ceat en Lassa komen vanwege de prestaties op nat wegdek niet verder dan ‘beperkt aan te raden’.

Download de resultaten (pdf)
Testresultaten zomerbandentest 2010: 185/65 R 15 H
Klik in de pdf op de naam van de band voor een gedetailleerd overzicht van de testresultaten.

Droog en nat wegdek
Kijkend naar de testresultaten op detail zien we dat het niveau op droog wegdek naar behoren is. Nokian laat de beste prestaties zien, lichte tekortkomingen zijn er voor 6 producten, een zevende (de Goodride) presteert duidelijk ondermaats. Op nat wegdek zijn de prestaties van de Pirelli een klasse apart. Vijf andere banden scoren goed. Lichte tekortkomingen zijn er voor 8 banden terwijl 3 producten duidelijke tekortkomingen hebben.

Slechte prestaties zijn er voor de in China geproduceerde Interstate en Goodride. De Goodride heeft bij remmen op nat wegdek (vanaf 80 km/h) een anderhalf keer langere remweg dan de Pirelli. Verbazingwekkend is het feit dat de testauto op Goodride banden nog bijna 50 km/h rijdt als de auto met Pirelli’s al stilstaat. Anders gezegd reduceert de Goodride over eenzelfde remweg nog niet de helft van de snelheid. Hier worden veiligheidsgrenzen overschreden, reden waarom deze banden tot ‘niet aan te raden’ zijn afgewaardeerd.

Snelheid, verbruik en slijtvastheid
De hoge snelheidsproef is door alle banden probleemloos doorstaan. De verschillen op het onderdeel verbruik zijn klein maar meetbaar. De zuinigste band is de ‘niet aan te raden’ Interstate, op de voet gevolgd door de Michelin. De Firestone heeft het hoogste verbruik, een verschil van zo’n 5% met de Michelin wat overeenkomt met 0,4 liter per 100 km. De top 5 ‘zeer aan te raden’ banden scoort vrijwel gelijk op verbruik, het verschil met de Michelin bedraagt voor deze groep zo’n 0,2 L/100 km.

De beste slijtvastheid biedt de ‘niet aan te raden’ Goodride op de hielen gezeten door de Michelin. Het verschil tussen de Michelin en de Kumho (minste slijtvastheid uit de test) is enorm, de Michelin gaat praktisch twee keer zo lang mee.

Klik hier voor meer info ANWB.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen