Autobandenmarkt

Winterbanden Zomerbanden All season banden allemaal

zaterdag 27 februari 2010

Zomerbandentest 2010, 225/45/17


Resultaten zomerbandentest 2010: 225/45 R 17 W - Y
De bandenmaat 225/45 R 17 is de belangrijkste dimensie om een maatje groter te gaan in de (grote) middenklasse. Met name de veelvoorkomende maten 195/65 R 15 en 205/55 R 16 kunnen bij de montage van andere wielen goed vervangen worden door 225/45 R 17. Het veercomfort laat bij zo’n kleine bandhoogte natuurlijk te wensen over, banden in dit segment worden dan ook wel als sportief aangemerkt. Het gezamenlijke niveau van het testveld is prima en met 5 ‘zeer aan te raden’ en 7 ‘aan te raden’ is er een ruime keuze aan goede banden. Van 5 banden in deze maat raden wij af tot aankoop over te gaan.

De kopgroep uit de resultatentabel bestaat in deze maat louter uit bekende A-merken. Naast de nieuwe Pirelli Cinturato P7 scoren ook de vernieuwde Dunlop SP Sport MaxxTT, de Continental ContiSportContact 3, de nieuwe Michelin Pilot Sport PS3 en de Bridgestone Potenza RE050 A goed. Opvallend is dat zeer goede natweereigenschappen van de vernieuwde Michelin PS3 ten koste zijn gegaan van de sterke punten van afgelopen jaren (slijtvastheid en verbruik).

De groep ‘aan te raden’ banden wordt door de Goodyear Eagle F1 Asymetric aangevoerd. Deze band scoort het beste uit de test op nat wegdek, zet overtuigende prestaties op droog wegdek neer en beschikt over een prima slijtvastheid. Door een te hoog verbruik moest deze band afgewaardeerd worden. Ten opzichte van de toppers verbruikt deze band 0,5 liter per 100 km meer, vinden wij te veel vandaar de afwaardering. Kun je daar echter mee leven dan heb je aan deze Goodyear een band met uitstekende rijeigenschappen. Andere banden in deze ‘aan te raden’ groep zijn de Vredestein, Hankook, Kumho, Uniroyal, Firestone en Maloya.

‘Beperkt aan te raden’ banden zijn er in deze maat niet, wel vijf ‘niet aan te raden’ exemplaren die allemaal vanwege slechte prestaties op nat wegdek zijn afgewaardeerd. Opnieuw zitten bij deze groep vooral (4 van de 5) banden uit het verre oosten. Ook opvallend, weer vinden we hier twee zomerbanden die toch van een M+S markering zijn voorzien; de Goodride en de Sunny.

Download de resultaten (pdf)
Testresultaten zomerbandentest 2010: 225/45 R 17 W - Y
Klik in de pdf op de naam van de band voor een gedetailleerd overzicht van de testresultaten.

Droog en nat wegdek
In detail zien we op droog wegdek de beste prestaties van de Continenta, hoewel de Dunlop de kortste remweg heeft. Vrijwel alle banden in deze maat tonen een sportieve afstemming waarmee aan de verwachtingen van een bredere (grotere) bandenmaat voldaan worden.Op nat wegdek laat grofweg de helft van het testveld goede prestaties zien. De Goodyear kan het meest overtuigen en onderscheidt zich op de disciplines remmen, zijdelingse grip en wegligging. De aquaplaningseigenschappen van dit testveld zijn naar verwachting van een laag niveau. Dit heeft te maken met de brede bandenmaat die meer water verdringen moet. Verrassend zijn de goede prestaties van Michelin op nat wegdek. Dit is wel ten koste gegaan van de slijtvastheid en het verbruik.

De Sunny heeft de langste remweg, in vergelijking met de Goodyear heb je het al gauw over een factor 1,5 langer. Net als in de kleinere maat kan de auto op Sunny banden nog niet de helft van de snelheid reduceren van de auto op Goodyears. Ook hier rijdt de auto op Sunny’s nog circa 50km/h (bij remmen vanaf 80 km/h op nat) terwijl de auto op Goodyears stilstaat !

Snelheid, verbruik en slijtvastheid
Bij de hoge snelheidsbeproeving zijn de Sunny en de Wanli uitgevallen. Beide doorstonden de zware ANWB test onder invloed van wielvlucht en hoge snelheid niet maar slechts de DIN test (1 minuut op 270 km/h ipv. 10 minuten). Het verschil in verbruik tussen de beste (Sava) en slechtste (Goodyear) uit de test ligt op 9%, goed voor 0,6 L/100km. Dit jaar, in deze maat dus geen Michelin met het laagste verbruik, duidelijk is dat met deze nieuwe sportieve band de nadruk meer op grip op nat is komen te liggen. Gevolg, zeer goede natte grip en een gemiddeld verbruik. Bij de Sava pakt het conflict grip op nat wegdek en verbruik anders uit; een zeer laag verbruik maar slechte prestaties op nat wegdek en daarom afgewaardeerd tot ‘niet aan te raden’.

Beste op slijtvastheid is de ‘niet aan te raden’ Sava dicht gevolgd door de eveneens ‘niet aan te raden’ Goodride. Beste ‘zeer aan te raden’ band op dit onderdeel is de Pirelli. Hoogste slijtage vinden we ook in deze maat bij de Kumho.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten