Autobandenmarkt

Winterbanden Zomerbanden All season banden allemaal

woensdag 27 juli 2011

Banden minder dan 3mm? Levensgevaarlijk!

Autobanden met minder dan 3mm profiel zijn levensgevaarlijk!!!

Doordat we in een 'economische' crisis zitten merken we dat de mensen minder geld beschikbaar hebben. Mensen moeten bezuinigen en letten op de kleintjes. Helaas is dit ook het geval in de bandenbranche. Steeds vaker constateren de garagisten en bandenbedrijven dat de consumenten langer doorrijden met hun auto. Met als gevolg dat het onderhoud wordt uitgesteld en dus ook het tijdstip van het vervangen van de autobanden. Met een korte steekproef bij de auto's hier geparkeerd.bevat bijna 85% van de auto's minimaal 1 band met minder dan 3mm profiel. 20% van de gecontroleerde auto's hier direct zou een boete van € 100.- kunnen ontvangen  voor een ondeugdelijke band. ( te weinig profiel)
Deze conclusie is schrikbarend!! Vooral wanneer je bedenkt dat het ook nog eens de vakantie periode is. Mensen gaan met het hele gezin in de auto inclusief bepakking kilometers lang rijden. De banden zijn dan het enigste contact met de weg en deze blijken dan niet in orde te zijn.

Hieronder vind u een recent bericht met enkele statistieken over de profieldiepte van banden met de daarbij behorende grip:
Op nat wegdek heeft een band met minder dan 3 millimeter profieldiepte al gevaarlijk weinig contact met de weg. Het wettelijk minimum voor personenwagens – en vanaf 2011 ook voor vrachtwagens – is 1,6 millimeter. De snelheid waarbij aquaplaning ontstaat, gaat van 83 kilometer per uur met een nieuwe zomerband met 8 millimeter naar slechts 67 kilometer per uur met een band met nog 4 millimeter profieldiepte.
—————————————————————————————————

Een band met 1,6 millimeter kan al gaan aquaplanen bij een gangetje van 57 kilometer per uur. Er zijn maar heel weinig automobilisten die weten wat er onder hun auto zit. Een veel gehoorde uitspraak is: “Als het maar zwart en rond is.” Toch is de band het enige contact tussen het voertuig en het wegdek. Daar mag je geen risico’s mee nemen. De garage die zijn klant adviseert om eerst met de Q7 plus caravan en gezin 1600 kilometer te gaan rijden en pas na de vakantie, bij thuiskomst, zijn versleten banden te laten wisselen, heeft het niet begrepen.
Deze ‘garagist’, en iedereen die in, voor of achter deze Q7-caravancombinatie heeft gereden, mag van geluk spreken dat er in de bergen van Zuid-Frankrijk geen vreselijk ongeluk gebeurd is tijdens één van vele zware onweersbuien die het gebied teisteren. Het is slechts één van de vele, angstaanjagende voorbeelden.

maandag 25 juli 2011

Op vakantie, neem reservewiel mee!!

Gaat u op vakantie, neem dan een reservewiel mee!!
Dit adviseert de ANWB Alarmcentrale. Alleen al dit jaar zijn er meer dan honderd gevallen geweest waarbij vakantiegangers uit de brand geholpen moesten worden door de ANWB Alarmcentrale. Doordat de huidige nieuwe auto's meestal geen reservewiel meer hebben maar een bandenreparatiesetje bellen veel mensen de ANWB Alarmcentrale om hulp bij een lekke band. 
“Bandenreparatiesetjes doen vaak niet wat ze moeten doen”, aldus de ANWB. “Ook de bekende thuisbrengers zijn niet ideaal: je mag er vaak niet harder mee dan 70 of 80, en met een zwaar beladen auto op zo’n ding naar huis rijden is niet ideaal.`”

zondag 24 juli 2011

Politiebericht over banden en veiligheid

Zorg voor een goede conditie van uw autobanden!!

De politie constateert de laatste tijd steeds vaker dat de conditie van de banden van auto’s en aanhangers slecht is. Het gaat dan om gladde banden of banden met droogtescheuren. De banden vormen het contact van een auto met het wegdek. Dit onderdeel van de auto heeft dan ook een directe relatie met veiligheid. Zorg daarom voor banden met voldoende profiel en de juiste bandenspanning.

Bandenprofiel
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van type, tussen 7 en 9.5 mm profiel. Dit profiel zorgt bij verschillende omstandigheden voor de juiste grip. Gladde banden zorgen voor minder grip bij natte of besneeuwde wegen. De wettelijke minimale profieldiepte is in Europa 1.6 mm. Vaak ontstaan bij die mate van slijtage ook scheurtjes in het rubber. Het is verstandiger zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm in de hoofdgroef (voor brede banden 3 mm) en winterbanden bij een restprofiel van 4 mm.

Overige tips
Controleer ook regelmatig de bandenspanning. Aan de binnenkant van het brandstofklepje en in het instructieboekje van de auto staat vermeld, welke bandenspanning de juiste is. Als er te weinig lucht in de banden zit, is het contact met de weg minder goed. Ook slijt de band sneller.