Autobandenmarkt

Winterbanden Zomerbanden All season banden allemaal

dinsdag 22 juni 2010

Minimale profieldiepte van 1,6mm Levensgevaarlijk!

Voor veel mensen is de minimale profieldiepte van 1,6mm een magisch getal. Deze 1,6mm is de minimale profieldiepte van een band wanneer deze voor de APK-keuring moet. De mensen denken dat wanneer de autobanden nog 1,6mm hebben, de autobanden nog net zo goed zijn en rijden als wanneer de autobanden nieuw zijn.
Nou vergeet dat maar!
Volgens mij is de minimale profieldiepte van 1,6mm ver achterhaald. Deze 1,6mm stamt namelijk nog uit de oertijd. De mensen reden toen in een VW Kever, 2cv, of renault'je 4 met smalle 155 serie banden. Nu, vandaag de dag, moet je niet vreemd opkijken wanneer je onder een standaard VW Golf brede 225 serie banden ziet zitten. We doen alles om de remweg in te korten, veiliger te rijden, auto's uit te rusten met ESP, ABS, EBD etc. maar een goed schoeisel blijft achter. Deze tijd staat blijkbaar stil. Je hoeft niet al te slim te zijn om te begrijpen dat een smalle band beter het water afvoerd dan een brede band. Dus wanneer je vroeger een minimale profieldiepte hanteerde van 1,6mm bij 155'er autobanden zou je het logischerwijs bij bredere banden toch moeten bijstellen? Of is dat een onlogische beredenering. Denk maar eens aan het voorbeeld van winterbanden. Deze zijn toch ook niet meer goed onder de 4mm profiel.

Autoweek en Vredestein namen de proef op de som en gingen het testen in Lelystad.
De resultaten waren schrikbarend. Vooral bij de banden met een profieldiepte van 2mm. Ze testen de invloed van nat en droog, bandenspanning, rolweerstand, handling en remweg. Ze moesten schokkende conclusies trekken. Bijvoorbeeld een te lage bandenspanning. Hierbij is het maar een klein verschil van 0,5 bar. Waar het verschil heel groot is, dat is bij de handlings-proef. De auto was bijna niet op de baan te houden. Ook bij aquaplanning met een te lage bandenspanning levert de band aardig in.

Conclusie rijdt altijd met een goede bandenspanning en voldoende profiel. Rijdt de banden niet op tot de wettelijke 1.6mm maar vervag de banden zodra ze in de buurt van de 2.5mm komen. Het liefst tot een 3mm maar dan begint in nederland de welbekende zuinigheid op te spelen.