Autobandenmarkt

Winterbanden Zomerbanden All season banden allemaal

zaterdag 27 februari 2010

Zomerbandentest 2010, 225/45/17


Resultaten zomerbandentest 2010: 225/45 R 17 W - Y
De bandenmaat 225/45 R 17 is de belangrijkste dimensie om een maatje groter te gaan in de (grote) middenklasse. Met name de veelvoorkomende maten 195/65 R 15 en 205/55 R 16 kunnen bij de montage van andere wielen goed vervangen worden door 225/45 R 17. Het veercomfort laat bij zo’n kleine bandhoogte natuurlijk te wensen over, banden in dit segment worden dan ook wel als sportief aangemerkt. Het gezamenlijke niveau van het testveld is prima en met 5 ‘zeer aan te raden’ en 7 ‘aan te raden’ is er een ruime keuze aan goede banden. Van 5 banden in deze maat raden wij af tot aankoop over te gaan.

De kopgroep uit de resultatentabel bestaat in deze maat louter uit bekende A-merken. Naast de nieuwe Pirelli Cinturato P7 scoren ook de vernieuwde Dunlop SP Sport MaxxTT, de Continental ContiSportContact 3, de nieuwe Michelin Pilot Sport PS3 en de Bridgestone Potenza RE050 A goed. Opvallend is dat zeer goede natweereigenschappen van de vernieuwde Michelin PS3 ten koste zijn gegaan van de sterke punten van afgelopen jaren (slijtvastheid en verbruik).

De groep ‘aan te raden’ banden wordt door de Goodyear Eagle F1 Asymetric aangevoerd. Deze band scoort het beste uit de test op nat wegdek, zet overtuigende prestaties op droog wegdek neer en beschikt over een prima slijtvastheid. Door een te hoog verbruik moest deze band afgewaardeerd worden. Ten opzichte van de toppers verbruikt deze band 0,5 liter per 100 km meer, vinden wij te veel vandaar de afwaardering. Kun je daar echter mee leven dan heb je aan deze Goodyear een band met uitstekende rijeigenschappen. Andere banden in deze ‘aan te raden’ groep zijn de Vredestein, Hankook, Kumho, Uniroyal, Firestone en Maloya.

‘Beperkt aan te raden’ banden zijn er in deze maat niet, wel vijf ‘niet aan te raden’ exemplaren die allemaal vanwege slechte prestaties op nat wegdek zijn afgewaardeerd. Opnieuw zitten bij deze groep vooral (4 van de 5) banden uit het verre oosten. Ook opvallend, weer vinden we hier twee zomerbanden die toch van een M+S markering zijn voorzien; de Goodride en de Sunny.

Download de resultaten (pdf)
Testresultaten zomerbandentest 2010: 225/45 R 17 W - Y
Klik in de pdf op de naam van de band voor een gedetailleerd overzicht van de testresultaten.

Droog en nat wegdek
In detail zien we op droog wegdek de beste prestaties van de Continenta, hoewel de Dunlop de kortste remweg heeft. Vrijwel alle banden in deze maat tonen een sportieve afstemming waarmee aan de verwachtingen van een bredere (grotere) bandenmaat voldaan worden.Op nat wegdek laat grofweg de helft van het testveld goede prestaties zien. De Goodyear kan het meest overtuigen en onderscheidt zich op de disciplines remmen, zijdelingse grip en wegligging. De aquaplaningseigenschappen van dit testveld zijn naar verwachting van een laag niveau. Dit heeft te maken met de brede bandenmaat die meer water verdringen moet. Verrassend zijn de goede prestaties van Michelin op nat wegdek. Dit is wel ten koste gegaan van de slijtvastheid en het verbruik.

De Sunny heeft de langste remweg, in vergelijking met de Goodyear heb je het al gauw over een factor 1,5 langer. Net als in de kleinere maat kan de auto op Sunny banden nog niet de helft van de snelheid reduceren van de auto op Goodyears. Ook hier rijdt de auto op Sunny’s nog circa 50km/h (bij remmen vanaf 80 km/h op nat) terwijl de auto op Goodyears stilstaat !

Snelheid, verbruik en slijtvastheid
Bij de hoge snelheidsbeproeving zijn de Sunny en de Wanli uitgevallen. Beide doorstonden de zware ANWB test onder invloed van wielvlucht en hoge snelheid niet maar slechts de DIN test (1 minuut op 270 km/h ipv. 10 minuten). Het verschil in verbruik tussen de beste (Sava) en slechtste (Goodyear) uit de test ligt op 9%, goed voor 0,6 L/100km. Dit jaar, in deze maat dus geen Michelin met het laagste verbruik, duidelijk is dat met deze nieuwe sportieve band de nadruk meer op grip op nat is komen te liggen. Gevolg, zeer goede natte grip en een gemiddeld verbruik. Bij de Sava pakt het conflict grip op nat wegdek en verbruik anders uit; een zeer laag verbruik maar slechte prestaties op nat wegdek en daarom afgewaardeerd tot ‘niet aan te raden’.

Beste op slijtvastheid is de ‘niet aan te raden’ Sava dicht gevolgd door de eveneens ‘niet aan te raden’ Goodride. Beste ‘zeer aan te raden’ band op dit onderdeel is de Pirelli. Hoogste slijtage vinden we ook in deze maat bij de Kumho.

vrijdag 26 februari 2010

Zomerbandentest 2010, 185/65/15


Resultaten test zomerbanden 2010

De bandenmaat 185/65 R 15 H wint weer aan betekenis. Naast oudere voertuigen uit de (grotere) middenklasse vinden we deze maat onder veel nieuwe auto’s uit de kleine middenklasse. In deze zomerbandentest maakt deze maat in zijn geheel een prima indruk. Van de 19 geteste banden krijgen 5 banden de hoogste beoordeling ‘zeer aan te raden’ en nog eens negen banden komen tot het oordeel ‘aan te raden’.

De groep ‘aan te raden’ banden wordt door twee als zuinige geafficheerde banden aangevoerd. De Michelin EnergySaver doet zijn naam weer alle eer aan met het laagste verbruik én de langste levensduur. Ook van de partij is de op rolweerstand geoptimaliseerde Linie Eco pia van Bridgestone. In tegenstelling tot de Michelin overtuigt de Bridgestone echter noch op verbruik, noch op slijtvastheid. Beide banden laten op een nat wegdek lichte tekortkomingen zien ten opzichte van het haalbare en gewenste niveau.

Bij de ‘beperkt aan te raden’ banden vinden we dit jaar ook een model van een gerenommeerd merk, de Goodyear DuraGrip. Duidelijk is dat de focus op slijtvastheid en verbruik bij deze band ten koste is gegaan van de prestaties op nat wegdek. Hier is geen goed compromis uit de bus gekomen want de tekortkomingen op nat zijn dusdanig dat de eindbeoordeling ver onder wat we gewend zijn van Goodyear uitkomt. Ook de producten van Ceat en Lassa komen vanwege de prestaties op nat wegdek niet verder dan ‘beperkt aan te raden’.

Download de resultaten (pdf)
Testresultaten zomerbandentest 2010: 185/65 R 15 H
Klik in de pdf op de naam van de band voor een gedetailleerd overzicht van de testresultaten.

Droog en nat wegdek
Kijkend naar de testresultaten op detail zien we dat het niveau op droog wegdek naar behoren is. Nokian laat de beste prestaties zien, lichte tekortkomingen zijn er voor 6 producten, een zevende (de Goodride) presteert duidelijk ondermaats. Op nat wegdek zijn de prestaties van de Pirelli een klasse apart. Vijf andere banden scoren goed. Lichte tekortkomingen zijn er voor 8 banden terwijl 3 producten duidelijke tekortkomingen hebben.

Slechte prestaties zijn er voor de in China geproduceerde Interstate en Goodride. De Goodride heeft bij remmen op nat wegdek (vanaf 80 km/h) een anderhalf keer langere remweg dan de Pirelli. Verbazingwekkend is het feit dat de testauto op Goodride banden nog bijna 50 km/h rijdt als de auto met Pirelli’s al stilstaat. Anders gezegd reduceert de Goodride over eenzelfde remweg nog niet de helft van de snelheid. Hier worden veiligheidsgrenzen overschreden, reden waarom deze banden tot ‘niet aan te raden’ zijn afgewaardeerd.

Snelheid, verbruik en slijtvastheid
De hoge snelheidsproef is door alle banden probleemloos doorstaan. De verschillen op het onderdeel verbruik zijn klein maar meetbaar. De zuinigste band is de ‘niet aan te raden’ Interstate, op de voet gevolgd door de Michelin. De Firestone heeft het hoogste verbruik, een verschil van zo’n 5% met de Michelin wat overeenkomt met 0,4 liter per 100 km. De top 5 ‘zeer aan te raden’ banden scoort vrijwel gelijk op verbruik, het verschil met de Michelin bedraagt voor deze groep zo’n 0,2 L/100 km.

De beste slijtvastheid biedt de ‘niet aan te raden’ Goodride op de hielen gezeten door de Michelin. Het verschil tussen de Michelin en de Kumho (minste slijtvastheid uit de test) is enorm, de Michelin gaat praktisch twee keer zo lang mee.

Klik hier voor meer info ANWB.nl

Zomerbanden test 2010 ANWB/ADAC


Zoals gewoonlijk testen elk jaar de duitse ADAC en de nederlands ANWB autobanden.
Dit doen zij zowel voor de zomerbanden als voor de winterbanden.
Ditmaal waren ze toe aan de zomerbanden. Ze hebben 2 verschillende maten getest namenlijk 185/65/15 en de maat 225/45/17. Dit zijn allebei maten die veel voorkomen onder het huidige wagenpark.

Test zomerbanden 2010
Grote verschillen in kwaliteit zomerbanden
Automobilisten hebben een ruime keuze aan goede zomerbanden, zowel in het premium segment als in het goedkopere marktsegment. Dit jaar zijn de bandenmaten 185/65 R 15 en 225/45 R 17 onder de loep genomen. Van in totaal tien van de 36 geteste banden is de kwaliteit zodanig dat de ANWB de koop daarvan afraadt. Dat blijkt uit de laatste zomerbandentest van de ANWB.

Slechte banden uit China
In zes van die tien gevallen gaat het om goedkope, in China geproduceerde banden. De bond constateert dat tot dusver ieder jaar goedkope Chinese banden er slecht vanaf komen, ongeacht het merk dat wordt getest.

Ook is opmerkelijk dat vier van de zes geteste Chinese banden zijn voorzien van een zogenoemde M+S (modder en sneeuw) markering op de wang hoewel profilering en eigenschappen duidelijk maken dat het pure zomerbanden zijn. Toepassing van de M+S markering (vermoedelijk om het mogelijk te maken een lagere snelheidscodering aan te brengen) vindt de ANWB misleidend voor de consument. Deze banden beschikken niet over wintereigenschappen.

Winnaars van de test
In beide geteste bandenmaten zijn er vijf banden die de hoogste aanbeveling ‘goed en zeer aan te raden’ verdienen. In de kleinere 185/65 R 15 maat zijn dit, naast de premiummerken Pirelli, Continental en Dunlop ook de goedkopere alternatieven Nokian en Uniroyal. In de grotere 225/45 R 17 maat behoren alleen premiummerken tot de vijf topscoorders, Pirelli, Dunlop, Continental, Michelin en Bridgestone.

Bij een ANWB bandentest worden alle eigenschappen in onderlinge samenhang beproefd en beoordeeld. Er wordt uitvoerig getest op zowel droog als nat wegdek. Bovendien wordt ook de slijtvastheid, de geluidsproductie en het brandstofverbruik van iedere band bekeken. Daarnaast is de duurzaamheid op hoge snelheid uitvoering beproefd en het vrijkomen van giftige deeltjes getest.

www.anwb.nl